CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, October 30, 2008

Opismate Mr.Rashid

emm....panjang nyer jambang diaaa.......





Alkisah nyer Mr.Rashid menjemput opismate dia lunch di rmh pd ptg selasa 28/10/2008...khusus utk geng2 arabs tp kira waktu depa dtg tu bkn lunch time mcm kita kt msia tghari...tp dah ptg...pkl 4.30 ptg...biasa nyer opis Mr.Rashid nie takde lunch...lunch depa bila balik keje pkl 4.30ptg. Tak ramai pun yg dijemput..ada la dlm 10 org...tak bleh nak jemput ramai2..nnt tak muat rmh la plak...aku pun tak larat nak masak byk2...org arab nie tau jer la..makan dia sorang...boleh makan 3org utk kita org msia.....
Enak menjamu selera








Bila Mr.Rashid kata nak ajak kengkawan arab dia dtg makan kat rmh..aku dah pening...tak tau nak masak apa utk diaorg..sbb org arab nie tak bleh makan pedas..sedangkan masakan kita org msia nie bleh dikatakan sume nyer pedas2.

Ini la menu yg ku masak ptg tu


Kira nie first time gak la jemput org arab dtg makan kt rmh...so aku pun pikir punyer pikir...maka kluarlah idea masak yg menu ala2 minum ptg gitewwww. Tak yah nak feningkan kepala nak masak nasi n pikir lauk pauk apa yg nak di masak. Menu yg terkeluar kat kepala aku adalah roti jala ngan kari ayam...spagetti/roti perancis makan ngan stew kambing...bleh dikatakan ala2 spagetti bolognaise la jgk..sbb daging cincang masak ngan tulang kambing siap ada lemak2 giteww....tp sodappp sehhhh....so bleh di makan dgn spagetti atau pun dicicah ngan roti perancis....mee hoon goreng n dessert nyer adalah bubur jagung....ok la kan menu tu bagi aku....tp suspen gak..makan ke org arab makanan nie....tp lantaklah...janji makanan yg aku masak nie...tak pedas...itu yg lebih penting...kang kalo pedas...ada gak nnt dia panggil polis kata aku nak bunuh dia...sbb bg dia makan pedas....ehhh...tp korang jgn tak tau..ada satu kes kat mekah..kwn aku cite...org arab makan kat restoran indon...pedas banget...dia siap tpon polis tuuuu...kata tuan kedai tu nak bunuh dia... sbb bagi dia mkn pedas....hahahaha.....org arab nie biasa la...sos cili maggi mcm kt msia tu..dia bleh kata pedas...walhal sos cili tu tak pedas pun..anak aku jilat makan gitu jer.....tp yg kelakar nyer aku tetiba teringat....kalo la pak arab nie kepedasan...rupa dia mcm ada satu iklan dokumentari dlm tv rtm kalo tak silap aku..tapi dah lama dah iklan nie...iklan teladan....kisah monyet pg kebun cili...dah dipesan jgn petik makan cili tu sbb pedas...tp monyet nie degil...dipetik dan dikunyah...haaa...amek kau...berasap telinga...berlari tak cukup tanah monyet tuu....hahahahha...dan aku dpt bayangkan la bagaimana kalo pak arab pun kepedasan mcm monyet tu..berlari tak cukup tanah...ngan pakaian thobe jubah arab ngan selendang arab dia tu....huhuhuhu.....kelakar weiiiii......

Tp apa2 pun aku suspen gak menunggu reaksi pak2 arab nie makan masakan aku...so ptg tu..tepat 4.30ptg..muncul la sorang demi sorang....emm...badan kemain besar...pakai complete pakaian arab diaorg la...berjubah segala...aku dok kat dapur..tak kluar2..jenguk sket2 jer...Mr.Rashid la sibuk kluar masuk ambik n tambah makanan....ambik gambar diaorg pun aku suruh nurin tlg ambikkan...kira ok la...ada la gak photographer cilik...wpun tak pro...janji ada gambar kan..wat kenangan...hehehhehe

Tak sampai 10minit depa menjamah makanan...Mr.Rashid masuk ke dapo...nak tambah kari ayam...aikk...baru semangkuk besar kari ayam aku letak kat luar...cepat nyer habis...heran gak aku...so aku pun tambah kari ayam n sound kat Mr.Rashid..kari tinggal tak byk lagi..aku masak seperiuk..periuk yg saiz sedang...kira byk gak la...tak lama lepas tu Mr.Rashid ke dapo lg..bwk plak mangkuk stew kambing..mintak tambah..pas tu siap tanya aku..nama apa resepi stew kambing nie..sbb ada sorang pak arab tanya...aku pun kata..ckp jer lamb stew...habis cite...dlm beberapa minit lagi lepas tu...Mr.Rashid bwk lagi mangkuk kari ayam mintak tambah lagi...aku pun tuang habis licin baki yg ada dlm periuk tu..dlm hati aku kata...emmm..tak merasa la aku kari ayam nie nak cicah ngan roti jala...dah habis....harap2 ada la belen kari ayam kat meja
makan diaorg nnt....

Jadik nyer...ada la dlm sejam setengah diaorg makan....maka sorang demi sorang beredar...aku pun kluar la menjengah...apa yg tinggal berbaki atas meja....emmm...terkezut aku....kari ayam habis licin...stew tinggal sket jer...meehoon goreng baki dlm tiga pinggan jer lagi...meehoon tu aku goreng sebungkus besar...n bubur jagung pun baki setengah mangkuk....air teh o dicampur daun habak betul ke ejaan habak nie ekk)...dua jug habis....yg kelakar nyer pak arab siap nak tengok teh apa aku guna..sbb dia kata rasa teh nie lain...tak sama mcm teh arab...mmg la tak sama..sbb teh nie aku bwk dari msia...dicampur plak ngan daun habak..mmg rasa lain la...kat sini mmg biasa org arab minum teh o dicampur daun pudina atau daun habak...teh o tu akan rasa lebih sedap...tp apa2 pun...sume puji masakan aku sedap...dan diaorg pun enjoy makan...rata2 sume suka makan kari ayam ngan stew kambing...emmm...patut la dua menu nie habis licin...

Aku pun apa lagi...gumbira la bila dpt pujian....checheche..kembang semangkuk la kejap....wpun letih...tp bila org puji masakan sedap..ilang rasa letih...dah la setengah hari gak aku mengerjakan sume masakan tu...yg paling leceh nak mengirai roti jala tu la....haa...roti jala tu ada la baki 15keping...tu pun tak dpt nak dicicah ngan kari ayam lagi...kalo kari masih berbaki...mau habis...

Malam tu aku tdo bila jam menunjukkan hampir pkl 3pg...sbb mengemas rmh..dan bila badan dah letih sgt..mata pun susah nak tdo...dan pkl 5.45 pg..aku dah bgn..sbb amir ngan nurin nak ke skolah...huh!! kelat mata nie nak bukak...kepala pun pening...tak cukup tdo..yer la..dua jam lebih jer tdo..mau nyer tak pening...lepas sume dah ke skolah...pkl 9pg...aku pun apa lg...sambung tdo ler...sampai la pkl 12tghari....dah jadi mcm org saudi la plak lately nie..tdok lewat...bgn pagi n lepas tu sambung tdo sampai tghari....emm..kalo mak aku tau..sure kena marah punyer....sorry yer mak...bkn selalu..skali skala jer....hehehehhee

2 comments:

CiK NuYu said...

sedapnye roti jala.. sejak dok arab rajin mengirai roti jala nampak..pasni balik mesia nak makan hok chef ita punya roti jala la plak!

wansu said...

mak aii....ha habibi ya maulana nih makan..tak hengatt...tp lebih baik abih licin drp tak abih...