CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, January 28, 2009

Letih + Kalut = Stress

Fuhhhhh!!!!!!!! hari nie letih n kalut btol la...last2 stress jadik nyerr. Mr.Rashid sepatut nyer balik msia dgn flight Singapore Airlines mlm nie.....urgent balik coz ayah dia aka ayah mertua aku ler..nak kena operate esok...sakit hernia..org melayu kita panggil sakit angin pasang...operation tu ku kira just a minor operation jer..tp disebabkan faktor umur pak mertua aku tu dah 70thn...ada plak masalah jantung...maka nyer doktor kata....operation nie result nyer 50-50...sbb doktor kata ubat bius tu kuat...takut nnt effect dari ubat bius tu buat dia terus tak sedar dan tak bgn...ishh..nauzubillah...harap2 biar lah segala nyer berjalan dgn lancar...kawan2 sume sama2 la tlg doakan utk ayah mertua aku yer. Nie pun tadi baru call adik ipar aku...dia kata baik dia maupun mak mertua aku tak nak sign borang kebenaran operate...sbb tahu risiko tinggi..tp ayah mertua aku dah awal2 sign sendiri...mgkn dia dah tak tahan menanggung sakit. Sian gak kt Mr.Rashid..dah la dia satu2 nyer anak lelaki..anak sulung plak tu..di saat mcm nie..dah tentu la ayah dia perlukan dia...tp Allah tu Maha Mengetahui....tak sume yg kita rancang berjalan dgn lancar...wpun Mr.Rashid dah dpt pelepasan cuti awal...tp disebabkan agen yg mgkn terlepas pandang..takpun ngokkkk...org srh booking SIA..dia pi booking MAS plak..maka nyer...apa yg dirancang..tak menjadi dan tidak berjalan lancar...emmm..takpelah..redha jer lah...kita hanya mampu merancang...hanya Dia yg menentukan. Ada hikmah di sebalik apa yg berlaku.

Tu kisah Mr. Rashid....kisah aku plak...yg bakal di tinggalkan selama 11hari oleh suami nie...kalut la jugak...sbb nyer...aku tak pernah ditinggalkan lama sejak aku dok saudi nie.....setakat sehari dua tu pernah la..bila Mr.Rashid ada tugas di luar Jeddah...tp lately nie dia mmg dah tak kena pg luar daerah Jeddah. Aku yg tinggalkan Mr.Rashid lama2 ada lah...balik cuti berhoye-hoye ke msia...bkn 11 hari bkn 1 bulan tp 3 bulan tuuuuuuu...hehehehe...kejam kan...tp tu biasa la...dah tambang nak balik mencecah hampir sr20k...alang2 dah tambang mahaiii...biar lah puas hati balik...biar la lama...puas sket berkepit dgn mak ngan wan...makan masakan mak...berhoye-hoye ngan adik beradik...harapkan Mr.Rashid punyer cuti..paling lama pun sebulan jer. Tu pun Mr.Rashid dah awal2 ckp kt aku..aku teringin nak makan apa..nnt dia tlg makankan utk aku.....gggrrrrrrrrrrr....geram nyer aku..dia siap ckp..nak makan mee rebus hj wahid..sup tulang ZZ..Johnnys steamboat...ikan bakar tip top..dah mcm2 lg makanan kegemaran aku...huhhhh!!!...bengkek jer hati aku..dia siap bleh ckp plak lg..nnt dia akan sms aku bila dia dah makan...eemmm....hampehhhh...

Dlm pada Mr.Rashid sibuk nak balik msia...aku ngan kengkawan plak sibuk dok plan nak pi piknik utk habiskan cuti hujung minggu...kebetulan sume available hjg minggu nie..cuma Mr.Rashid jer yg takde...aku tak nak la lepaskan peluang pg snorkeling kat laut merah...rugi woo kalo tak pg..coral ngan ikan dia cantik2...so aku pun mintak la izin ngan Mr.Rashid...sib baik dia bagi...tp tu la...kalut la jgk...plan nak pg hari rabu mlm khamis...Mr. Rashid plak tak jadi balik hari rabu..hari khamis plak baru dpt balik...maka nyer aku pun terpaksa la delay satu hari joint kengkawan..uruskan apa yg patut dulu kt rmh...tghari esok Mr.Rashid bersama kawan nyer akan hantar aku ke Obhur....dari situ dia akan terus ke airport...aku tak perlu antar dia ke airport..sbb Mr.Rashid takut anak kesayangan dia...Alyea akan menangis kat airport...hehehe...takut anak nangis ke atau takut bapak nyer yg meleleh airmata...sbb plan asal nyer Mr.Rashid nak bwk alyea balik sama..tp disebabkan tiket flight yg mahal..sr3500++ utk rate bdk umur baya alyea yg tak sampai 3thn nie..aku rasa teramat la membazir...bkn lama pun dpt balik..hanya 11 hari jer..baik bagi kt aku duit tu...bleh gak aku shopping...dah la skrg nie giler2 punyer sales sana sini...hehehe..mata duitan la pulokkk si eita nie....

Maka nyer mlm tadi kami anak beranak sibuk shopping brg dapo utk stok selama kena tinggal ngan Mr.Rashid...pg Panda Hypermarket.....pg tadi plak...pg fish market...beli lauk pauk sket...dah tak larat nak telan ayam ngan daging...balik dari pasar ikan..terus mengerjakan segala yg dibeli...then terus sambung masak...letihhhh wooooo...dlm kepala dok ingat brg keperluan Mr.Rashid blm pack lg...maka nyer aku dah jadi tak tentu arah..jadi stress la pulokk. Siap masak..terus mandi n solat zohor...pas tu rehat...tunggu anak2 balik skolah..makan sama2. Mlm nie nak mengerjakan buat satay utk piknik pulakkk...request dari kawan2 srh aku buat satay.

Ok lah..kita menjamu mata tgk gambar la pulak...:)



ketam sr20 sekg

Kepah sr10 sekg


siakap n kembung..siakap sr25 sekg...kembung sr8 sekg beli 2kg dpt sr15..murah kannn


sotong sr10 sekg...udang sr30 sekg
telur ikan

lala masak rebus serai


tgh goreng telur ikan..kena tutup takut meletup



tadaaaa...ini la hasil nyer..siakap sweet sour..lala rebus serai n gorengan telur ikan

12 comments:

Mrs.FHM said...

emmm....menyelerakan nampak lauk2 kak eita nih....

na doakan operation tu nanti berjlan lancar insyaAllah....

Hana' Yusuff said...

wah... selalu yg duduk jauh2 ni masak nampak sedap berselera je..

x pe kak.. nanti suh suami akak tapaukan ..hehe.. suami saya pulak kalau gi sana, dok sms saya bila tgh makan... balik je, bertambah inci kat perut..haha..

mudha2an FIL akak selamat dalam operation tu.. byk nak kena jaga lepas tu kan..sbb dah berumur

eita_tks said...

Mrs.FHM:- jgn teliuq dah ler...na tu dok dlm pantang...org dlm pantang nie...tgk apa pun sume rasa sodapppp....mekasih atas doa na.

Mummy HS:- dok jauh nie...malas masak pun tetap kena masak sbb pilihan utk mkn kt luar tak byk..kalo fastfood tu byk la...nak telan nasi arab slalu..huhuhu...bertambah kg badan nnt...

eriema said...

"Semoga bapa mertua kak Eita selamat menjalani pembedahan dengan selamat"
Wah! kak Eita byk stok...

Lutfi Lokman a.k.a kamitaken said...

kami doakan,semoga ayah abg rashid selamat dalam operation insya allah..

sodaplah kak ita masak. ish.. nak kena pi skali makan neh.. hehehe nantilah kita plan baik2 kita calling-callinglah kak ieta.. oke!~

eita_tks said...

kamitaken:- trimakasih atas doa 'Pi' sekeluarga.

Time turun jeddah tu rajin2 ler calling..stakat nak mkn utk lunch ngan dinner tu no hal...mai jer ke Al-Rehab nie...serius nie tau...jgn tak call plak bila turun ke jeddah.

Linda Abdullah said...

Wahhhhh..sedap nye..seafood semua nih my fav..oh telur ikan pun ada..wahh sedap nyeeee..

Semoga ayah mertua kak ieta selamat dan berjaya menjalani pembedahan..
Herniaraphy is only a minor surgery..tapi faktor umur mungkin boleh menyebabkan komplikasi..Dr saja je anggar 50-50 tuu tapi insya'allah 90% berjaya..biasa dah tengok OP nih dulu.. sikit jer incision nya..Linda doakan semua selamat..Amen..

Azmanar said...

Salam alaik,

Saya membuat ringkasan mengenai Blog Puan di dalam www.KenaliArabia.com .

Juga telah link blog Puan di situ.

Semoga pembaca dapat manfaat.

eita_tks said...

Azmanar: berbanyak terima kasih sudi link blog saya...tiada yg istimewa di blog saya nie..hanya lah catatan harian saya bersama keluarga dan teman2 di sini di waktu kelapangan saya.

Akan saya cuba sentiasa update kisah2 penduduk msian di jeddah utk tatapan dan rujukan kawan2 lain yg tinggal di bumi saudi. Cerita dan aktiviti mmg byk...cuma masa saya yg agak terhad utk update di sini.

eita_tks said...

Linda: peberet kita sama ler linda...suka seafood n k.eita mmg suka sgt makan telur ikan...samada goreng kunyit ataupun masak lemak kuning...huh!!! sodapppp.

Alhamdulillah...ayah mertua dah slamat jalani pembedahan..mmg sedia maklum operation nie adalah minor OP...cuma faktor umur dan juga mertua ada masalah jantung...tu yg agak merisaukan kami...anyway...trima kasih atas doa linda...alhamdulillah..sume dah selamat.

CATZ said...

Asalammualaikum kak eita,

apa khabar?
thanks for visiting my blog..:)
salam perkenalan...

wah..sedap2nya lauk....siakap tuh mengancamnyaaa...saya suka tgk blog yg ada food..hiks...wah ni food org jauh di Jeddah...

salam perkenalan.
saya link akak ye..
thanks.
catz

AQisH said...

wahhh mcm balas dendam nak menayang kat abg rashid jer tu hehehe..sdp jer nampak..lama tak buat sweet sour tu..