CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, November 5, 2008

JEDDAH HUJAN

pemandangan hujan kt dpn rmhku


Masuk hari nie...dah 3hari jeddah hujan...agak lebat jugak...sampai ada sesetengah tempat banjir...tp aku yg dok dlm rmh tak dengar apa2..tak tau apa2...tau2 member chat ym britahu..hujan lebat kat jeddah...terus aku pg jenguk di tingkap bilik aku...emm..yer mmg tgh hujan...tp tempat aku tak lebat sgt...Tp...mlm nie ketika jam menginjak ke pkl 11mlm...aku dgr guruh berdentam dentum di luar sana...tp tak ku hiraukan...tak terpikir pun yg berdentam dentum kt luar tu hujan lebat....tp tetiba jiran india ku sulesi ting tong pintu rmh...dgn wajah ceria dia britahu kt luar hujan lebat...ajak aku sama2 lihat hujan lebat kat luar...aku yg tgh makan steak kat dapo...cepat2 habiskan steak aku...nak tgk hujan kat luar...hehehe..mcm jakun la plak..mcm tak pernah tgk hujan...walhal kalo kt msia tu...org tak pandang pun hujan..malah kalo boleh tak nak hujan..nnt kang banjir plak sana sini...tp kat sini lain...org sume menanti hujan..ramai2 kluar main hujan...

Aku pun ajak alyea sama2 ke luar rmh...tgk selebat mana hujan..emm...agak lebat jugak...tp aku tak berani nak duduk lama2 kt luar...sbb kilat sabung menyabung berserta guruh...takut gak..nasib tak baik..kena panah petir plak...nauzubillah....tp aku tgk anak2 arab bersuka ria bermandi hujan..dgn jubah thobe segala..basah lencun....emmm..teringat zaman aku kecik2 dulu masa di kampung...bila hujan lebat...pakat ramai2 dgn sepupu aku mandi hujan...dok diam2 kat cucur atap..hujan mencurah2 melalui cucur atap timpa kepala..emmm...sejuk..nyaman...huh...indah nyer zaman kecik2 dulu...tp bdk2 zaman skrg dah tak merasa sume tu...bila hujan...mak bapak sibuk menjerit panggil anak masuk..takut anak demam...termasuk la aku...terjerit2 panggil anak2 aku supaya masuk..jgn main hujan...walhal..zaman aku kecik2 dulu...aku la heroin yg terkinja2 mandi hujan...huhuhu..kalo la anak2 aku tau...tentu dia tempelak aku...sbb larang diaorg main hujan....tp hujan zaman skrg tak seperti zaman aku kecik2 dulu...hujan skrg hujan berasid..sbb tu bila kena sikit jer hujan..mula la selsema..demam...kena hujan sikit jer cepat2 kena pg mandi..kalo tak kena sakit kepala...

So...aku hanya dpt snap dua gambar jer kat luar tadi...tp snap kedua ku tak menjadi..sbb sedang elok aku tekan punat snap..tetiba kilat...terkejut aku..hampir nak terlepas camera kat tangan aku...aku cepat2 ajak alyea masuk...takut aku dok lama2 kt luar...

Kekadang rasa kesian kat diri sendiri bila tinggal di jeddah nie..sebab nyer..aku tak tau apa yg berlaku di luar rmh..samada hujan...ribut ataupun panas terik lagi membahang...tidak seperti ketika aku tinggal dia arabian homes compound...celik mata dah dpt tau..cuaca diluar bagaimana...hujan..ribut...ataupun panas....tp sejak aku berpindah tinggal di luar kawasan compound...keadaan rmh tertutup...hanya dpt jenguk melalui tingkap bilik sahaja...tu pun tingkap bilik terpaksa aku tutup dgn langsir yg agak tebal...kerana tak nak org luar nampak org di dlm rmh. Dlm rmh tak usah ckp la...siang buta pun kena pasang lampu..kalo tak gelap gelita rmh...kira kena pasang lampu 24jam lah...aircon pun sama..24jam terpasang...emmm..kesian kan kat aku....:(

Ok lah...habis sini cite pasal hujan...lepas nie aku nak letak entry pasal aku masak steak plak mlm nie...hehehe...

0 comments: