CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, February 21, 2009

UMRAH


Alhamdulillah...mlm tadi dpt mengerjakan umrah dgn lancar....niat yg byk kali tertangguh disebabkan kesibukkan masa mengejar hal duniawi...bekal ke akhirat selalu nyer di ambik ringan...tu la manusia...semoga aku tak termasuk dlm golongan yg demikian...masyaallah..nauzubillah...mintak dijauhi dari sifat2 sebegitu. Plan asal nak pg hari khamis mlm jumaat...tp bila dipikir balik..mlm jumaat biasa nyer org ramai...maklumlah mlm cuti hujung minggu utk warga saudi...jadi nyer..bincang punyer bincang ngan Mr.Rashid..maka nyer mlm tu tak jadi ke Mekah..kami tawaf kat shopping mall jer...hahahaha...bwk anak2 ke Aziz Mall..makan2 n main2 kt theme park...lepas tu balik.

Mr.Rashid kata akan ke Mekah awal pg....sekitar jam 8pg kerana dia nak solat jumaat di Masjidilharam....tp disebabkan mlm tu masing2 tdo lewat...anak2 aku bgn lambat...nak kejutkan diaorg..rasa kesian pulak...tgk Mr.Rashid pun lena tdo. Pkl 10.30pg Mr.Rashid bgn..dia marah aku kenapa tak kejut dia..kan dah janji nak pg mekah awal pg...aku pun bagi la alasan tak nak buat umrah tengahari buta..panas..bwk anak2 plak tu...aku kata pg ptg jer lah. Maka nyer Mr.Rashid solat jumaat kt masjid dpn rmh jer.
Janji ptg...bwk ke lepas maghrib...hahaha..nie la janji
melayu...suka bertangguh...lepas solat maghrib...niat ihram dari rmh..hanya aku sorang jer yg buat umrah..Mr.Rashid kata dia penat..biar dia tlg jagakan anak2..aku pun tak kisah lah..janji aku dpt tunaikan niat aku nak buat umrah..dah masuk bulan februari 2009...aku harus mengerjakan umrah sblm visa umrah di buka dan sementara cuaca masih tak panas...nnt mula bulan depan..mekah akan penuh ngan jemaah umrah dari serata pelusuk dunia...lgpun aku blm buat umrah lg utk thn 2009 nie..seblm nie byk kali ke mekah atas urusan kerja ataupun jumpa kengkawan. Selepas aku dah bsiap kami terus gerak ke mekah...sampai di mekah org baru selesai solat isyak...jalan tgh jammed masa tu...punyer la susah nak cari parking kete...parking agak jauh jugak..kt sekitar masjid kucing.

Menapak agak jauh jugak...terus ke pintu marwah...org tgh sesak bersaei masa tu..redah lautan manusia kat situ..terus ke dataran kaabah..aku solat sunat tahiyatul masjid dan terus solat isyak...lepas tu terus mula tawaf umrah...alhamdulillah...segala nyer berjalan dgn lancar..Mr.Rashid hanya tawaf sunat sambil dukung alyea dan pimpin amir...aku plak pimpin nurin..kami berpecah...selepas solat sunat tawaf kat dataran kaabah...berdoa...minum air zam2...kami terus ke safa...mula saei...kali nie amir yg teman aku sampai la tujuh kali saei...bleh tahan anak bujang aku nie...larat plak dia..dah la esok nyer skolah....Mr.Rashid ngan alyea n nurin hanya tunggu aku kat tepi.

Alhamdulillah...aku hanya ambik masa 1jam 15minit utk selesaikan umrah...org ramai jugak tp masih boleh berjalan dgn laju...siap bertahlul..jam dah menunjukkan pkl 11.30mlm..kami terus gerak ke kereta..singgah makan kat kfc jap sbb dah tak tau nak makan apa..kedai2 byk dah berkemas nak tutup...sampai rmh hampir jam 1pg.

Bersyukur sgt2 segala nyer bjalan ngan lancar..semoga Allah menerima amalan umrahku dan janganlah tawaf dan ziarahku ini sebagai kali penghabisan..jika ditakdirkan ziarah ini kali yg akhir maka ku pohonkan syurga sebagai gantinya dgn kemurahanMu, ya Tuhan yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...amin.

semoga anak2ku menjadi anak yg soleh

amir n nurin

Mr.Rashid ngan amir n alyea( alyea nie suka buat lawak time nak ambik gambar)

8 comments:

Hana' Yusuff said...

alhamdulillah kak.. perjalanan umrah akak lancar.. sebak tgk.. saya rasa rindu sangat kat sana.. nak sgt pergi. cuma skrg susah nak tinggal anak skrg. nak pergi kena bawa sekali. nak pergi ibadat, kalau boleh tenang2 .. takut bawa budak2 ni tak dpt nak concentrate.

akak, kalau visa umrah dah buka balik, susah ke nak masuk mekah? kalau sedara mara akak dtg (katakan parents ke).. dtg utk pergi rumah akak, boleh ke sekali dgn buat umrah?

eita_tks said...

Mummy HS: mmg kalo bwk anak nie x bleh nk concentrate 100%...kena awasi anak2 jugak..tp alhamdulillah...stakat nie anak2 akak x merungut wpun dulu pg masa bulan ramadhan..org lg la ramai teramat sgt..mcm msm haji.

kalo visa umrah dh bukak, x susah nak msk mekah..mcm biasa jgk..thn lps parents akak beraya kt rmh akak...buat umrah n ke madinah cuma x ikut pakej...dtg terus dok rmh akak..time hujung mgu akak bwk depa ke mekah, hari yg lain habiskan masa di jeddah bwk jenjalan. Sronok depa sbb dpt dok lama...alhamdulillah..x sume dpt peluang mcm tu kan..bersyukur sgt dpt peluang tinggal di sini..wpun kehidupan jauh berbeza dgn tanahair sendiri..spt kata pepatah "hujan emas di negeri org hujan batu di negeri sendiri.

Dtg sini nnt calling2 la k.eita...bleh bwk jenjalan kt jeddah:)

Linda Abdullah said...

Bestnya kak eita buat umrah..

Nanti kalau saya pi sana, bleh lah jumpa kak eita yer..he.hee
Insya'allah..

Hana' Yusuff said...

akak dah offer calling2 tu seronok dengar.. hehe.. (dah mula kecek2 sikit dgn suami.. hihihi).
ye, untung sgt akak.. sementara ada kesempatan ni, boleh la kerap ke sana kan..
insyaALlah ada rezeki, mmg niat besar sungguh nak pergi.. kalau boleh kerap alangkah indahnya.. ada tak, kawan2 akak yg pernah uruskan ke madinah sekali (yg tak guna agen).. boleh duduk lama sikit kan ke madinah dan mekah. kalau agen dari msia ni macam mahal je duduk lama..

AyKay said...

kak,

Insyaallah, Me, wife n along akan sampai sana time cuti sekolah nanti (14-28/3), visa pelancong. Rasa2nya 27-28 di jeddah. Boleh calling2,,,, rindu nak jumpa kawan2 jiddah

eita_tks said...

Aykay: sampai jeddah nnt jgn luper calling2 akak n abg rashid..nie no kami 0504112673(rashid) 0569135307(kak eita)

eita_tks said...

Linda: InsyaAllah...ada rezeki linda ke sini nnt...jgn luper contact k.eita bila nak buat umrah nnt yer..teringin gak nak jumpa linda yg kiut miut nie...hehehehe:)

Muna said...

salam perkenalan..
seronoknye..
rindu nak ke tanah suci lagi..

http://msmuna.fotopages.com