CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, December 17, 2008

Rindu

Bonda dan Ayahnda tercinta

Tengahari tadi chat ngan adik aku 'yani'... smlm dia call mak...mak kata wan tak sihat....dok buang air besar...pkl 3pg pun bleh bangun pi buang air besar....pas tu kata nyer lagi...wan rasa sedih..mcm nak nangis....dia pun naik risau bila mendengar nyer. Kenangan Aidilfitri 2008 di Jeddah

Aku kat sini...lagi la risau...dah la takde sesiapa kt rmh jb tu..hanya mak ngan wan tinggal berdua jer..anak aku nina masih lagi di kl...mgkn sehari dua nie baru balik ke jb...

Aku tgk jam pkl 1.10tghari...emm..waktu kt msia kira 6.10ptg...mgkn mak dah habis ngajar bdk2 mengaji kat surau...baru la boleh call mak...sbb byk kali gak call mak...mak sentiasa sibuk..
Mak ngan Wan di samping cucu2 di Jeddah

Aku pun call mak...tanya khabar...ceria dgr suara mak..lega sket rasa hati..mak baru jer sudah mengajar mengaji...tanya khabar mak ngan wan..mak kata dia sihat..tp wan tak brape sihat...kata nyer wan rasa sedih sampai nak menangis kerana rindukan cucu2 nyer kt sini...emm...aku yg mendengar jadi sebak...rasa mcm ada batu yg terlekat kt kerongkong...tersekat2 suara aku bercakap ngan mak...:(

Kesian kat wan...dia mmg rapat sgt ngan anak2 aku..maklumlah...anak2 aku membesar di depan mata dia...dari aku mengandungkan amir..nurin ngan alyea..dia la yg sibuk...mengikuti perkembangan kandungan aku...bila anak2 aku lahir..dia juga la yg paling sibuk...cari daun2 dan ubatan2 utk aku gunakan masa berpantang. Masih aku ingat lagi saat aku berpantang anak aku yg pertama(nina)....aku menangis menahan kesakitan jahitan...wan dgn segera ambik tipon rmh suruh aku call doktor...tanya kenapa aku masih lagi sakit sedangkan ubat tahan sakit telah aku makan....kalut betul wan masa tu...dia juga offer aku mkn nasi goreng ataupun mee goreng bila dia tgk aku mcm tak berselera makan nasi dan lauk2 utk org yg berpantang...tp last2 nyer wan kena marah ngan mak..mak kata..."apa la awk nie offer budak tu mkn nasi goreng..mee goreng..bkn nak suruh ita tu baik..tambah sakit lagi ada la bagi makan benda berminyak mcm tu".....hahahhaa....lucu bila ingat balik kenangan masa tu...dlm wan dok sibuk dgn kerja..dia masih lagi prihatin dgn keadaan aku..tambahan pulak masa tu Mr.Rashid hanya dpt menjenguk aku dua minggu sekali..maklumlah..aku masa tu di kuantan..mr.rashid di johor bahru. Wan jugak pernah ckp kat mak..dia cukup kesian bila tgk aku mengandung..dgn perut yg memboyot mcm org mengandung kembar...emm..mmg perut aku nie besar betul bila mengandung...persis mengandungkan anak kembar....tp bila wan ckp mcm tu...kena marah lg dia ngan mak..mak kata " apa plak nak kesian nyer...dah mmg mcm tu la org mengandung...nak buat mcm mana lg" hahahahha.....kelakar btol la mak ngan wan nie..sentiasa berselisih pendapat.

Kini umur wan pun dah menginjak ke angak 72thn..mak pula 62thn...di saat usia mereka begini..tinggal berdua tanpa anak cucu yg sebelum ini sentiasa riuh rendah...adik2 dan abg aku sesekali ada jugak pulang menjenguk mereka..tp masih juga tidak dpt mengubati kerinduan mak ngan wan pada anak2 aku...maklumlah...anak2 aku merupakan cucu yg paling rapat dgn mereka...kerana mereka sume membesar di dpn mata mak ngan wan.

Aku bermohon kepada Allah s.w.t agar aku dapat berada di sisi mak ngan wan ketika di hari2 terakhir mereka dan juga di waktu sakaratul dtg menjemput mereka agar hati aku berasa tenang, puas dan redha dengan pemergian mereka. Semoga Allah kabulkan doa aku ini...kerana aku begitu takut aku tidak dapat bertemu mak ngan wan di saat akhir hidup mereka di dunia ini...tp segala2 nya Allah yg tentukan...kita sebagai hambaNya...mampu berdoa semoga doa kita di makbulkan....aminnnnn.

3 comments:

wansu said...

amin...semoaga dimakbulkan...semoga mak ngan wan dipanjangkan lagi umurnya...

uhuksss..!!! cedihhh nye....
betul laa kata awk...wan mmg concern kan...mak tuh dah tentu lah...saya dulu waktu pantang dulu pon wan siap belikan ubat cina dlm pasu tuu..soh minom bila tengok muka pucat je...dah le ubat tu mahaiii...apa pon byk jasanya mereka pd kita...

sesungguhnya rugi lah 'manusia' yg tidak mengingati jasa kedua ibubapa mereka!

CiK NuYu said...

aminn....semoga wan dan mak dipanjangkan umur dan sihat tubuh badan...
rindu gila dah kat mak dgn wan... xsabar nak balik jb malam ni....
wehuuuuuuuuuuuuuuuuu~

NaD said...

bergenang air mata saya baca entry ni.. :'(