CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, March 14, 2009

Demam/Nasi Lemak Daun Pisang/Kerang

Haihhhh....baru hari nie dpt update blog...setelah 2 minggu menjadi nurse utk amir n nurin..
Amir demam sampai 3 hari tak skolah...bila dia baik...Nurin plak yg sambung....alhamdulillah..sib baik bila nurin baik..tak berjangkit demam kt alyea..si kecik tu steady jer...hehehehe
Ni pun update blog sambil melayan dgr lagu kitaro kt youtube...huhhhh...dah lama betol tak dgr lagu2 kitaro nie...mengembalikan nostalgia lama...hehehehehe....

Bila amir ngan nurin dah baik demam....amir request nak makan nasi lemak bungkus daun pisang mcm kat msia...huk alohhhh....nak kena cari daun pisang la pulokkk...kalo dulu dok compound senang...pokok pisang berlambak dlm kawasan compound..nie dah dok luar..nak kena beli la. Maka nyer aku dgn gigih nyer mencari la daun pisang..sib baik jumpa kt mini market thailand.

Hari khamis pg...aku bgn awal..gigih memasak nasi lemak utk anak2 aku...sementara diaorg sume masih lg dibuai mimpi...dlm pkl 11pg sume dah bgn..termasuk la Mr.Rashid..agak nyer terbau keharuman nasi lemak aku kot..kihkihkih....

Amir...enjoy mkn nasi lemak...suka sgt pakai baju polis arab nie

Aku pun dgn bangga nyer menayang ler nasi lemak yg dah siap aku bungkus ngan daun pisang kat anak2 aku...menjerit kesukaan la diaorg...aku pun..tersengih sampai ketelinga la bila tgk anak2 aku gembira ya amat...siap amir kata...yeayyyy!!! dpt mkn nasi lemak msia....huk alohhhh amir...sian amir..rindu btol dia ngan nasi lemak berdaun pisang. Tghari tu kami anak beranak menjamu selera sambil bersila makan depan tv. Bila aku tanya amir...sama tak nasi lemak nie ngan kt msia punyer....korang tau apa dia jawab...." nasi rasa tak sama....tp bungkus daun pisang nie sama mcm kt msia"...alaaaaaaaaaaaa amirrrrrrrrrr....dlm rasa tak sama tu pun ...dua bungkus gak kau bedal.......dia masih gak dok suka nasi lemak bungkus rega 60sen yg telur sebiji dibelah empat..yg dijual kt pasar tmn universiti....ntah apa la yg sedap ngan nasi lemak tu...aku pun tak tau...tp selama dia ada kt msia bercuti...itu lah menu dia tiap2 pg...nasi lemak...siap mkn sampai 3bungkus tu. Nurin plak..dek kerana badan masih lagi lemah baru baik demam..selera mkn agak kurang..tp habis gak la sebungkus nasi lemak tu.






sronok tgk anak2 berselera makan


Ptg nie plk...14/03/09...lepas asar..aku bersama Mr.Rashid dan alyea pg ke fish market kt balad. Org ke pasar ikan waktu pg...tp aku pg pasar waktu ptg...nak wat camner..dah Mr.Rashid nie sentiasa sibuk...nie pun sib baik la dia nak pg..tu pun bila aku ckp minggu nie menu telur jer..stok lauk sume dah habis. Mmg stok lauk dah habis pun..tinggal kembung sekor setengah jer dlm freezer tu. Bila sampai kt pasar ikan tu..tgk org berniaga masih lg ramai...pembeli pun ada la jugak...dan sampai2 jer...aku tersangat teruja bila nampak ada kerang youuuuuuu...huhhhhh...dah bertahun aku dok di bumi saudi nie...nie la pertama kali aku jumpa kerang fresh...besar2 plak tu...tp mmg besar giler...ala2 dah nak sama saiz mcm lokan tu. Rega nyer bleh tahan gak..sekg 15rial...mahal pun mahal la..janji dpt kerang fresh..rebus cicah sos...sedapppp niee..dah terbayang kat ruang mata nie..kerang rebus...


kerang siap cuci

besar2 kerang nie tp rasa isi dia tak semanis kerang kt msia

Aku pun beli la 2kg...sr30...beli lala 2kg jugak...sr30 jugak rega nyer...ishhhhh....kalo kt msia nie..dah bleh kenduri kerang ngan lala ngan rega 60hengget. Tp nak makan punyer pasal..mahal pun mahal la...tetap gak beli. Lepas tu beli ikan..udang ngan ketam..cukuplah utk stok dua minggu tak payah ke pasar...hehehe...


dua bungkus sr30...mahal ya amat

Sampai jer rmh..aku tanpa berlengah..terus cuci kerang...rebus..letak serai sebatang ngan bwg putih dua ulas...rasa tak sabar sgt nak makan. Lepas rebus kerang aku goreng nasi goreng kampung..baki ikan masin lauk lunch smlm tu...aku tumbuk ikan masin tu...campak dlm nasi goreng tu..letak kacang panjang ngan kobis..gaul2...haaa..dah siap nasi goreng kampung aku. Terus mintak bantuan anak2 aku hidang kt dpn..mkn sambil bersila...mengadap tv....huhhhh...mmg sedappp...amir siap tambah dua pinggan nasi...tp dia mmg kemaruk mkn sejak baik dari demam nie...alhamdulillah...dah ada selera mkn...cuma nurin jer yg masih lg nak tak nak jer mkn...tu pun bila tgk kerang rebus nie besar sgt dia tak nak mkn..geli kata nyer...cerewet plak la anak aku sorang nie...aku pilih2 yg kecik bg dia mkn..baru la dia nak mkn.lauk pauk yg dah siap dicuci dah di bungkus utk stok dua minggu

Ok lah..setakat nie dulu yg dpt aku update...byk benda sebenar nyer nak di update di sini...tp masa aku lately teramat la terhad...anak2 aku baru start 2nd term exam hari nie..maka nyer..aku secara tak langsung jadi cikgu la memantau anak2 aku buat ulangkaji....di samping tu byk sgt aktiviti yg harus diikuti dah dihadiri...nnt lah..bila freetime nnt aku tulis di sini:)

3 comments:

Linda Abdullah said...

Lah anak-anak kak eita mengidam makan nasi lemak dalam daun pisang ker?? he.he.hee.. mesti harum jer bau nasi lemak dalam daun pisang tu..nasi letak dalam daun pisang mmg sedap woo..

AQisH said...

seronoknyer berkelah dpn tv mkn nasik lemak ;-)

NaD said...

amir siap bersila mengadap nasi lemak tuh haa.. sian plak tgk dia makan.